I Amerikatt har di jättestora träd minsann

Jag hade egentligen inte tänkt skriva något från den här resan eftersom den inte är speciellt lång, men jag har insett att det är trevligt ändå, om inte annat för att komma ihåg vad som faktiskt hände några år senare.

Själva flygresan gick ovanligt bra, från Oslo flög vi Dreamliner och när vi kommit på planet märkte vi att raden framför oss, en utgångsrad, var ledig så vi frågade om det gick att byta. Ingen stor sak, men några decimeter extra benutrymme och att slippa någon framför som fäller ner sätet i ansiktet på en gör en viss skillnad på en tiotimmarsflight.

Framme i Oakland tog vi oss raskt igenom säkerhetskontrollen och hämtade ut vår hyrbil, där vi åter igen blev lite uppgraderade. Vår vita Chevy Impala är väldigt rymlig och skön att köra, och den tog oss snabbt och lätt till Rohnert Park där vi skulle tillbringa vår första natt. I ett försök att besegra jetlaggen gav vi oss ut för att leta kvällsmat, och fastnade direkt för ett närliggande Hooters. Vi kände oss nödgade att gå in, om inte annat för upplevelsens skull, men blev ganska positivt överraskade över stället. Trevligt, fräscht och ett stort utbud av god öl. Efter en nachotallrik och några öl kände vi dock att middag var lite överskattat och sömn lockade betydligt mycket mer så vi återvände till motellet där vi försökte hinna göra oss iordning innan vi skulle sova, med varierande framgång.

Trötta typer

Dagen därpå vaknade vi tidigt, åt en näringsrik frukost bestående av våfflor med lönnsirap och PB&J-mackor som vi sköljde ner med blaskigt kaffe innan vi hoppade in i bilen för vidare färd upp längs kusten. Efter lunch och lite rundvandring i Mendocino fortsatte vi upp till Fort Bragg där vi skulle tillbringa andra natten. Vacker natur och sömnig småstad i fin harmoni var precis vad vi behövde så vi besökte Glass Beach och promenerade runt lite i en state park vid kusten. Efter en tupplur på hotellet besökte vi sen det lokala bryggeriets bar (North Coast Brewing Co. som bland annat gör Red Seal Ale) och testade tretton av deras öl.

Glass Beach
Före
Efter

Dag tre, torsdag, var vårt stora mål att se stora träd, något vi lyckades med. Vi fortsatte norrut längs extremt slingriga vägar där timmerlastbilarna tyckte vi åkte alldeles för långsamt tills vi kom till Humboldt County där det finns gott om Redwood-träd. Det är ganska maffigt att stå under ett träd som är några tusen år gammalt och bredare än en bil. När vi hade fått nog av sjukt stora träd vände vi så neråt igen, med sikte på Cloverdale som ligger i närheten av Geyserville där själva bröllopet ska vara. Imorgon börjar festligheterna med ett poolparty, och det ska bli grymt kul att träffa Kate och Hank.